Ondersteuning dongel driver stopt. Wat betekent dat voor EPLAN gebruikers?
Waar vind je jouw serienummer?
Open het Help-menu in EPLAN. Als je EPLAN versie 2.9 of lager gebruikt, vind je het ‘Help’-menu rechtsboven in EPLAN. Onder ‘Info > Product’ zie je de informatie over jouw licentie, waaronder het serienummer. Heb je versie 2022 of hoger? Dan ga je naar het menu ‘Bestand > Help > Product’. Het serienummer bestaat uit 10 karakters, zoals WUP0U gevolgd door 5 getallen (WUP0U12345). Begint jouw serienummer met WUP0U of EPL0U? Lees dan verder wat je kunt doen om toekomstige problemen te voorkomen. Begint jouw serienummer met een andere letter- en cijferreeks? Dan is deze informatie niet van toepassing op jouw licentie.
Welke problemen kan ik mee te maken krijgen?
Dat is niet exact te zeggen. Het kan zijn dat de communicatie tussen de computer en de dongel niet meer optimaal werkt, waardoor de EPLAN applicatie de licentie soms niet meer ziet. Het kan ook zijn dat een laptop de dongel niet meer herkent, waardoor EPLAN niet gestart kan worden. In dat geval brandt het lampje van de dongel niet meer constant, ook niet na het handmatig installeren van de dongel driver of het proberen van andere usb-poorten. Deze problemen komen aan het licht na Windows-updates. Zowel EPLAN als dongel driver-producent Thales weet niet wanneer en in welke mate compatibiliteitsproblemen gaan optreden. Het enige dat we zeker weten: de kans op problemen is aanwezig.
Wat kan ik doen om problemen te voorkomen?
Wil je geen risico’s lopen? Dan kan je als EPLAN gebruiker met serienummer WUP0U… of EPL0U… jouw dongel-licentie omzetten naar een dongelloze licentie. Jouw EPLAN Accountmanager of EPLAN Sales kan je daarbij helpen. Deze overstap is geheel gratis voor EPLAN licenties met subscription of een service contract.
Wil je overstappen naar een dongelloze licentie?
Neem contact op met jouw EPLAN Accountmanager of EPLAN Sales op via sales@eplan.nl / +31 316 591 770.