- Home/
- Klantverhalen/
- MTA laat mechanische en elektrische engineering op elkaar aansluiten met Harness ProD
MTA laat mechanische en elektrische engineering op elkaar aansluiten met Harness ProD
De mechanische en elektrische kabelboomontwerpen van MTA sloten soms niet op elkaar aan, waardoor productiedesigns weer terug naar de tekentafel moesten. MTA stroomlijnde dit ontwerpproces met de 3D-modelontwikkeling van Harness ProD. Het resultaat? Een 25% kortere doorlooptijd, de helft minder wijzigingen aan de productie van een kabelboom en forse besparingen op herstelkosten en werkuren.
MTA ontwikkelt en produceert hightech mechatronische systemen. Dat doet het bedrijf vanuit zijn productiefaciliteit in Helmond voor onder andere Original Equipment Manufacturers (OEM’s) en scale- en start-ups in diverse markten. Efficiency en kwaliteit staan voorop bij MTA. Daarom werkt het bedrijf op een unieke manier samen met klanten, partners en toeleveranciers volgens zijn eigen V2-methode. Door vanaf de start iedereen bij het productontwerp te betrekken, kan MTA machines zo ontwerpen en bouwen dat ze daarna snel, voordelig en kwalitatief seriematig geproduceerd kunnen worden.
Terug naar de tekentafel
Bij het ontwikkelen van machines, valt de bekabeling nog wel eens tussen wal en schip. Mechanical engineers hebben hun eigen visuele model zonder bekabeling, terwijl Electrical engineers met elektrotechnische schema’s werken. “Daardoor kwamen ontwerpfouten die te maken hebben met bekabeling pas in de productiefase aan het licht. Denk aan ruimtegebrek waardoor kabels en stekkers in de praktijk niet passen of ontbrekende boorgaten voor bevestiging”, zegt Jules Simons, Lead E engineer bij MTA. “Dan moest een ontwerp ter plekke aangepast worden of weer terug naar de tekentafel. Met alle vertraging en herstelkosten van dien.”
Win-win-win
Hoe kunnen we mechanische en elektrische ontwerpmodellen beter op elkaar laten aansluiten? EPLAN voorzag MTA van Harness ProD – software voor de ontwikkeling van driedimensionale kabelbomen. Om deze software te integreren met bestaande EPLAN programma’s, op maat in te richten en te optimaliseren, werd EPLAN certified partner MA-IT MyAutomation ingeschakeld. MA-IT MyAutomation begeleidt dit proces middels een engineer die MTA adviseert en van A tot Z ondersteunt in het werken met Harness ProD. Een win-win-win-situatie: MA-IT MyAutomation zorgt door zijn operationele expertise van de EPLAN software dat MTA alles uit het engineeringsproces en EPLAN platform haalt. Daar plukt naast MTA, ook EPLAN de vruchten van.
3D inzicht
Bij issues of vragen kunnen alle betrokken MTA-medewerkers direct het 3D-model van een geproduceerde machine raadplegen. Dat geldt voor mechanische en elektronische technici, op kantoor en op de werkvloer. Simons: “Open je een model, dan zie je driedimensionaal hoe de bekabeling loopt in het mechanische ontwerp. Je kunt inzoomen, de weergave draaien of onderliggende elektra bekijken. Klik je op een kabel, dan zie je de details, zoals de lengte, diameter, waar connectoren zitten en wat de toepassing is. Dat betekent dat je kabels nooit meer voor de zekerheid langer hoeft te maken en dat je daar geen extra wijzigingen meer in hoeft te doen.”
Proactief
Harness ProD maakt het engineeringsproces bij MTA vele malen efficiënter. “Met de 3D-modellen kunnen we proactief in plaats van reactief werken”, zegt Simons. “Veel ontwerpfouten komen al voor de productiefase aan het licht. Daardoor hoeven we productieontwerpen veel minder vaak aan te passen. Als voorbeeld: in plaats van dertig hebben we gemiddeld vijftien wijzigingen per machine. Dat levert flinke kostenbesparingen op, want één wijziging kost ongeveer driehonderd euro. Dat zit ‘m zowel in de vertraging door stilliggende productie- en testprocessen, als in de extra werkuren en herstelkosten.” Met Harness ProD is MTA namelijk 25% minder tijd kwijt aan het ontwerp en de productie van de bekabeling. Dat betekent dat ook de arbeidskosten met dezelfde factor worden verminderd.
Prettiger werken
Door de koppeling met EPLAN programma’s, wordt de documentatie automatisch bijgehouden. Wordt een kabel in het 3D-model ingekort of convertor vervangen? Dan worden deze wijzigingen automatisch doorgevoerd in de documentatie, zoals de stuks- en bestellijsten. Dat betekent minder handmatige administratie voor MTA-medewerkers. En Harness ProD maakt het werk op meer manieren prettiger. Zo zijn technici minder tijd kwijt aan het herstellen van fouten en hebben ze meer tijd over om na te denken over innovaties en andere verbeteringen aan het ontwerp- en productieproces.
De technische verbeteringen aan het ontwerp- en productieproces leiden tot diverse businessvoordelen, met in de eerste plaats tevreden, productievere medewerkers. Op deze manier maakt Harness ProD MTA een aantrekkelijke werkgever – niet onbelangrijk in tijden van een tekort aan technisch personeel. Daarnaast kan MTA door de kortere doorlooptijd van machines en apparaten eerder tegemoetkomen aan de marktvraag. Dat leidt tot tevreden klanten en maakt het bedrijf wendbaarder. Kortom, met Harness ProD maakt MTA niet alleen de weg vrij voor een gestroomlijnd engineeringsproces, maar ook voor een rooskleurige toekomst.
Ook jouw elektronische en mechanische engineering naadloos op elkaar afstemmen? Bij EPLAN denken we graag met je mee. Neem contact op voor een vrijblijvende afspraak.
Wil jij na het lezen van dit artikel meer weten over Harness ProD?
In dit klantverhaal vertellen Jules Simons (Lead E engineer bij MTA) en Arne Vanvelthoven (Electrical en EPLAN Certified Engineer bij MA-IT) meer over wat Harness ProD hen heeft gebracht.