Smart Industry: hype of realiteit?
Industry 4.0, ofwel Smart Industry, lijkt weer de zoveelste hype. Iedereen heeft het erover, maar in de praktijk gebeurt er weinig. ‘Zal wel weer over waaien’, hoort u vaak. Toch is niets minder waar.
De term Industry 4.0 kwam in 2014 min of meer uit de lucht vallen. Op de Hannover Messe werd dat jaar deze visie op produceren door de Duitse overheid geïntroduceerd. De Nederlandse overheid vertaalde de visie naar een vorm die beter aansluit bij het eigen industriële landschap: ‘Smart Industry’. Het is een logisch gevolg van een industriële sector waarin alles met elkaar verbonden is: het ‘Industrial Internet of Things’ (IIoT).
Wat is het Industrial Internet of Things (IIoT)?
In IIoT verzamelen (deel)machines door middel van talloze sensoren data, die ze met elkaar uitwisselen via netwerken. Dit hangt natuurlijk nauw samen met een andere ontwikkeling: Big Data. Door al die sensoren en connecties beschikken we over een gigantische berg gegevens. Interessant, maar het kan ook een overkill aan informatie zijn. Hoe het in de praktijk kan werken, leest u in het volgende voorbeeld:
Voorbeeld
Stelt u zich een automaat voor die, à la minute, de frisdrank produceert die de persoon die voor de machine staat lekker vindt. Deze geautomatiseerde ‘maatwerk’-productie vindt vaker plaats dan u wellicht verwacht. Zo kunt u bijvoorbeeld op websites van autofabrikanten uw ideale auto bij elkaar klikken.
Machines configureren
De praktijk van Smart Industry is seriematig maatwerk, mogelijk gemaakt door slimme, connected machines. Zo zijn er staalbedrijven waar u online halffabricaten kunt bestellen die volledig automatisch worden geproduceerd en de volgende dag of just-in-time geleverd worden. Kortom, Smart Industry is geen droom, maar werkelijkheid.
Smart Industry gaat verder dan het type machines dat we produceren. Het verandert ook de manier waarop we dat doen. Want die slimmere machines zijn vaak ook steeds meer maatwerk dan standaard. En iedere machine vanaf ‘nul’ ontwerpen is commercieel niet interessant.
Dit pleit voor een nieuwe oriëntatie op het eigen werkproces. Immers: waarom is er nog geen machinebouwer bij wie de klant online een machine op maat kan configureren? De slimme machinebouwer kan met een paar muisklikken engineering, 3D-ontwerp, inkoop, logistiek en productie automatisch in gang zetten.
Inspelen op deze ontwikkeling is meer dan een ‘must’ om de voorsprong die we in Nederland hebben vast te houden. Het biedt ook geweldige kansen, zoals compleet nieuwe vormen van dienstverlening.
Innovatieve diensten en businessmodellen
Beschikbaarheid en daarmee service, worden steeds belangrijker. Data speelt hierin een sleutelrol: onderdelen kunnen bijvoorbeeld zelf aangeven wanneer zij vervangen moeten worden, waardoor predictive maintenance mogelijk wordt.
Smart Industry opent bovendien deuren naar totaal nieuwe businessmodellen, waarbij niet de machine of installatie, maar de beschikbaarheid leidend is. Denk hierbij aan bagagetransportsysteem waarvoor niet per machine, maar per koffer wordt afgerekend.
Dit vereist dat u flexibel kunt reageren op veelvuldige klanteisen. En dat u zelf minstens zo ‘smart’ werkt als de klant. Dergelijke innovatieve businessmodellen krijgen steeds meer momentum. Wie zorgt dat hij er nu al klaar voor is, heeft straks een streepje voor.